Ieder doet wat hij kan en wordt hierin uitgedaagd. De talenten die iemand gekregen heeft staan centraal. Samen bespreken we wat jij wil bereiken.
We richten ons met name op jongeren met psychische problematiek of een ontwikkelingsstoornis, zoals autisme, AD(H)D, angststoornis, hechting en trauma. Met deze problematiek hebben we veel ervaring, mede door de onveilig gehechte pleegkinderen die in ons gezin gewoond hebben.
De leeftijd van onze deelnemers varieert van ongeveer 10 tot 18 jaar.
Thuiszitters
Op doordeweekse dagen richten wij ons op jongeren die nog maar voor een deel of helemaal niet meer naar school gaan. Voor deze groep zoeken wij naar andere vormen van leren, zowel in theorie als praktijk. Wij bieden huiswerkbegeleiding in overleg met de school van herkomst, maar kunnen ook zelf een programma opstellen. Om praktische vaardigheden inzichtelijk te maken, werken deze deelnemers aan een eigen portfolio.
In overleg met alle betrokkenen maken we een plan van aanpak. Deze groepen zijn klein (maximaal 5 deelnemers) en worden intensief begeleid. Dat betekent dat er meestal 2 begeleiders op deze groep staan. Individuele begeleiding is ook mogelijk.
Dagbesteding op zaterdag
Deze groep is iets groter dan tijdens schooldagen (maximaal 9 deelnemers), maar wordt ook door gediplomeerde begeleiders begeleid (3-4 deelnemers per begeleider).
Andere dagen en tijden en specifieke hulpvragen zijn bespreekbaar.
Voor de volgende diagnoses/beperkingen zijn wij niet de juiste plek:
Antisociale persoonlijkheidsstoornis, matige tot ernstige verstandelijke beperking (niveau praktijkonderwijs is de ondergrens), grensoverschrijdend seksueel gedrag, ernstige gedragsproblemen of ernstige fysieke beperkingen (de kantine is op de 1e verdieping).
Maandag
09.00 – 16.00 uur
Dinsdag
09.00 – 16.00 uur
Woensdag
gesloten
Donderdag
09.00 – 16.00 uur
Vrijdag
gesloten
Zaterdag (de even weken)
9.00 – 16.00 uur
Zondag
gesloten
De meeste activiteiten komen iedere dag in een vaste volgorde terug. Dit geeft duidelijkheid en structuur. Er wordt rekening gehouden met persoonlijke voorkeuren.
Voorbeelden van activiteiten:
De pauzes worden gehouden op vaste tijden in de kantine in de stal, met uitzicht op de koeien. Er is geen lift aanwezig.
Op de zorgboerderij wordt gewerkt met een persoonlijk begeleidingsplan voor iedere deelnemer. Dit betekent dat de activiteiten, de manier van begeleiden en de doelen van te voren afgestemd worden met de deelnemer en zijn ouders/verzorgers.
De dagplanning wordt geschreven op een whiteboard, ondersteund met pictogrammen. Minimaal eenmaal per jaar wordt de zorg geëvalueerd.
De methode ‘Geef me de 5’ wordt gebruikt ter ondersteuning om de dag en de activiteiten zoveel mogelijk te structureren. Als ondersteuning gebruiken we pictogrammen. Op verschillende plekken op de boerderij hangen werkkaarten, zodat de deelnemers zelfstandig de dieren kunnen verzorgen.
grazige weiden 2021